
Samolot EM-11C Orka
Często widziany przez nas na piknikach lotniczych w ostatnich latach, ładnie sie prezentuje w powietrzu, poniżej troszkę informacji technicznych o tym samolocie oraz mała galeria zdjęć.
EM-11C ORKA to czteromiejscowy, dwusilnikowy samolot z chowanym podwoziem w konfiguracji górnopłata ze śmigłami pchającymi posiadający wygodną kabinę pasażerską. Samolot przystosowany jest do lotów VFR w dzień i w nocy, a w przyszłości również do lotów IFR. Konstrukcja skorupowa całkowicie wykonana z kompozytu węglowego z wypełniaczem ulowym. Skrzydło z możliwością składania końcówek w celu ułatwienia hangarowania, wyposażone w klapy sterowane elektrycznie i lotki. W skrzydłach zabudowano dwa zbiorniki paliwa o pojemności 200 litrów każdy. Kadłub wyposażony w duże otwierane do góry drzwi w przedniej części oraz luk bagażnika w centralnej części. Kabina pasażerska wyposażona w cztery niezależne fotele, przednie odchylane i przesuwane. Fotele wyposażone w 3- punktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Usterzenie pionowe zintegrowane z kadłubem. Usterzenie poziome zabudowane w układzie T. Na obu usterzeniach zabudowane elektryczne trymery. Układy sterowania popychaczowe, dla steru kierunku linkowe. Samolot napędzany dwoma silnikami przeciwbieżnymi LYCOMING IO-320 / LIO-320 o mocy 160KM każdy przy 2700obr/min. Takie rozwiązanie eliminuje tzw. silnik krytyczny, co znacznie ułatwia sterowanie samolotem w przypadku wyłączenia jednego z silników. Śmigła 3 łopatowe typu "constant speed" firmy MT-Propeller. Podwozie zabudowane na kadłubie chowane hydraulicznie, wyposażone w amortyzatory hydrauliczno-gazowe. Rozwiązanie takie znakomicie poprawia komfort lądowania i startu na lotniskach trawiastych o bardzo złej i nierównej nawierzchni.

Podstawowe dane techniczne i eksploatacyjne: Długość 8,705m / 28,56 ft Wysokość 2,585m / 8,48 ft Rozpiętość 13,50m / 44,29 ft Rozpiętość do hangarowania 10,50m / 34,45 ft Powierzchnia skrzydła 16,50 m2 / 177,61 ft2 Siedzenia 4 Maksymalny ciężar w locie 1820kg / 4012 lbs ładunek max 550kg / 1212 lbs Zasięg max (z rezerwą nawigacyjną na 45 minut lotu) 1700km / 918 nm Prędkości: Maksymalna prędkość lotu poziomego (TAS, ISA) 261 km/h / 141 kts Prędkość maksymalna (VNE) 359 km/h / 194 kts Prędkość podejścia do lądowania 142 km/h / 77 kts Prędkość przeciągnięcia (konfiguracja do lądowania) 109 km/h / 59 kts Prędkość wznoszenia 5,1 m/s / 1000 ft/min Prędkość wznoszenia na jednym działającym silniku (ISA) 1 m/s / 200 ft/min Zużycie paliwa AVGAS 100LL przy 75% mocy silników 52 l/godz Rozbieg 358 m / 1174 ft Dobieg 556 m / 1824 ft

Wyposazenie podstawowe Silnik: Producent: LYCOMING Model: IO-320-B1A / LIO-320-B1A Moc: 160 hp/2700 rpm
Smigla: Producent : MT - Propeller Typ : constant speed Model : MTV-12-C-C-F/CFRD183-119d
Wyposażenie radiowo-nawigacyjne: Garmin GMA-340 Garmin GNS-430 Garmin GNS-530 co stanowi optymalny zestaw dwóch radionadajników/radioodbiorników, dwóch odbiorników VOR/ILS i dwóch odbiorników GPS, a więc zestaw umożliwiający pełną nawigację VFR/IFR w dzień i w nocy. Transponder: GTX 330 (z modem S) Przyrządy pilotażowe: United Instruments, WUMA Instruments, R.C. ALLEN Przyrządy silnikowe: J.P. Instruments EDM900 Inne instalacje: Układ ostrzegania o pożarze na silniku Instalacja hamulcowa: hydrauliczna Parker Hannifin, Goodridge Instalacja elektryczna: napięcie 28V, dwa alternatory Kelly Aerospace, 1 akumulator GILL, wyposażona w gniazdo zasilania lotniskowego. Instalacja paliwowa: Zbiorniki w skrzydłach o łącznej pojemności 400 l, dwie pompy paliwowe główne, dwie pompy paliwowe awaryjne, zbiorniki wyposażone w pojemnościowe paliwomierze, z czujnikami rezerwy paliwa Instalacja hydrauliczna: do chowania/wypuszczania podwozia, zbudowana na podzespołach Parker Hannifin

Zastosowanie Dla biznesu Potrzebujesz więcej czasu? Organizuj spotkania ze swoimi klientami gdzie chcesz i kiedy chcesz a samolot Orka Ci to umożliwi. Połączenie szybkości, bezpieczeństwa i komfortu sprawia, że podróże biznesowe stają się bardziej efektywne. Ponadto wspaniałe i niezapomnianie wrażenia dzięki panoramicznej widoczności nadadzą nową jakość w każdym biznesie. Air taxi Kabina pasażerska z bardzo dobrym dostępem umożliwia wykorzystanie samolotu jako narzędzie zapewniające wygodny, szybki, i w pełni dyspozycyjny transport na duże odległości. Istnieje możliwość przekształcenia kabiny pasażerskiej na towarową co daje dowolność wykorzystania dostępnego miejsca. Dla rodziny Ten czteromiejscowy samolot z przestronną kabiną stanowi zdecydowaną alternatywę dla dalekich podróży samochodowych zarówno w kraju jak i za granicę. Możliwość operowania z każdego lotniska, nawet z nieutwardzonych lądowisk, nieporównywalnie ułatwia organizację przelotów. Ponadto szybkość, komfort, zasięg, ładowność i bezpieczeństwo to dodatkowe cechy samolotu, które ułatwiają dotarcie do wymarzonych miejsc. Do szkolenia Ten dwusilnikowy samolot z popularnymi silnikami Lycoming i chowanym podwoziem jest idealnym rozwiązaniem zarówno dla ośrodków szkoleniowych jak i dla firm lotniczych, które chcą podnosić kwalifikacje swoich pilotów i zapewnia doskonałe warunki dla szkolenia i treningu na samolotach wielosilnikowych, bardzo dobre osiągi, wysokie bezpieczeństwo i komfort lotu, a wszystko to za wyjątkowo przystępną cenę i rozsądne koszty eksploatacji. Do patrolowania Dwusilnikowy samolot z dużym zapasem bezpieczeństwa, duży zasięg umożliwiający długie przebywanie w powietrzu, panoramiczna widoczność kabiny to najlepsze cechy samolotu patrolowego. Jeśli to uzupełnić możliwością zabudowy szerokiej gamy aparatury obserwacyjno-rozpoznawczej to dostajemy w ręce idealne narzędzie dla firm i służb, które w tani i niezawodny sposób potrzebują wykonywać takie zadania.

dane pochodzą z serwisu producenta: Margański & Mysłowski Zakłady Lotnicze S.A. www.marganski.com.pl fotografie: Krzysztof Łybko
|