Samolot EM-11C Orka

      Często widziany przez nas na piknikach lotniczych w ostatnich latach, ładnie sie prezentuje w powietrzu, poniżej troszkę informacji technicznych o tym samolocie oraz mała galeria zdjęć.

     EM-11C ORKA to czteromiejscowy, dwusilnikowy samolot z chowanym podwoziem w konfiguracji górnopłata ze śmigłami pchającymi posiadający wygodną kabinę pasażerską. Samolot przystosowany jest do lotów VFR w dzień i w nocy, a w przyszłości również do lotów IFR. Konstrukcja skorupowa całkowicie wykonana z kompozytu węglowego z wypełniaczem ulowym. Skrzydło z możliwością składania końcówek w celu ułatwienia hangarowania, wyposażone w klapy sterowane elektrycznie i lotki. W skrzydłach zabudowano dwa zbiorniki paliwa o pojemności 200 litrów każdy. Kadłub wyposażony w duże otwierane do góry drzwi w przedniej części oraz luk bagażnika w centralnej części. Kabina pasażerska wyposażona w cztery niezależne fotele, przednie odchylane i przesuwane. Fotele wyposażone w 3- punktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Usterzenie pionowe zintegrowane z kadłubem. Usterzenie poziome zabudowane w układzie T. Na obu usterzeniach zabudowane elektryczne trymery. Układy sterowania popychaczowe, dla steru kierunku linkowe. Samolot napędzany dwoma silnikami przeciwbieżnymi LYCOMING IO-320 / LIO-320 o mocy 160KM każdy przy 2700obr/min. Takie rozwiązanie eliminuje tzw. silnik krytyczny, co znacznie ułatwia sterowanie samolotem w przypadku wyłączenia jednego z silników. Śmigła 3 łopatowe typu "constant speed" firmy MT-Propeller. Podwozie zabudowane na kadłubie chowane hydraulicznie, wyposażone w amortyzatory hydrauliczno-gazowe. Rozwiązanie takie znakomicie poprawia komfort lądowania i startu na lotniskach trawiastych o bardzo złej i nierównej nawierzchni.

Podstawowe dane techniczne i eksploatacyjne:
Długość    8,705m / 28,56 ft
Wysokość    2,585m / 8,48 ft
Rozpiętość    13,50m / 44,29 ft
Rozpiętość do hangarowania    10,50m / 34,45 ft
Powierzchnia skrzydła    16,50 m2 / 177,61 ft2
Siedzenia    4
Maksymalny ciężar w locie    1820kg / 4012 lbs
ładunek max    550kg / 1212 lbs
Zasięg max
(z rezerwą nawigacyjną na 45 minut lotu)    1700km / 918 nm
      
Prędkości:     
Maksymalna prędkość lotu poziomego
(TAS, ISA)    261 km/h / 141 kts
Prędkość maksymalna (VNE)    359 km/h / 194 kts
Prędkość podejścia do lądowania    142 km/h / 77 kts
Prędkość przeciągnięcia
(konfiguracja do lądowania)    109 km/h / 59 kts
Prędkość wznoszenia    5,1 m/s / 1000 ft/min
Prędkość wznoszenia
na jednym działającym silniku (ISA)    1 m/s / 200 ft/min
Zużycie paliwa AVGAS 100LL
przy 75% mocy silników    52 l/godz
      
Rozbieg    358 m / 1174 ft
Dobieg    556 m / 1824 ft

Wyposazenie podstawowe
Silnik:
Producent:  LYCOMING
Model: IO-320-B1A / LIO-320-B1A
Moc: 160 hp/2700 rpm

Smigla:
Producent :  MT - Propeller
Typ : constant speed
Model : MTV-12-C-C-F/CFRD183-119d

Wyposażenie radiowo-nawigacyjne:
Garmin GMA-340
Garmin GNS-430
Garmin GNS-530
co stanowi optymalny zestaw dwóch radionadajników/radioodbiorników, dwóch odbiorników VOR/ILS i dwóch odbiorników GPS, a więc zestaw umożliwiający pełną nawigację VFR/IFR w dzień i w nocy.
Transponder:
GTX 330 (z modem S)
Przyrządy pilotażowe:
United Instruments,
WUMA Instruments, R.C. ALLEN
Przyrządy silnikowe:
J.P. Instruments EDM900
Inne instalacje:
Układ ostrzegania o pożarze na silniku
Instalacja hamulcowa:
hydrauliczna Parker Hannifin, Goodridge
Instalacja elektryczna:
napięcie 28V, dwa alternatory Kelly Aerospace, 1 akumulator GILL, wyposażona w gniazdo zasilania lotniskowego.
Instalacja paliwowa:
Zbiorniki w skrzydłach o łącznej pojemności 400 l, dwie pompy paliwowe główne, dwie pompy paliwowe awaryjne, zbiorniki wyposażone w pojemnościowe paliwomierze, z czujnikami rezerwy paliwa
Instalacja hydrauliczna:
do chowania/wypuszczania podwozia, zbudowana na podzespołach Parker Hannifin

Zastosowanie
Dla biznesu
Potrzebujesz więcej czasu? Organizuj spotkania ze swoimi klientami gdzie chcesz i kiedy chcesz a samolot Orka Ci to umożliwi. Połączenie szybkości, bezpieczeństwa i komfortu sprawia, że podróże biznesowe stają się bardziej efektywne. Ponadto wspaniałe i niezapomnianie wrażenia dzięki panoramicznej widoczności nadadzą nową jakość w każdym biznesie.
Air taxi
Kabina pasażerska z bardzo dobrym dostępem umożliwia wykorzystanie samolotu jako narzędzie zapewniające wygodny, szybki, i w pełni dyspozycyjny transport na duże odległości. Istnieje możliwość przekształcenia kabiny pasażerskiej na towarową co daje dowolność wykorzystania dostępnego miejsca.
Dla rodziny
Ten czteromiejscowy samolot z przestronną kabiną stanowi zdecydowaną alternatywę dla dalekich podróży samochodowych zarówno w kraju jak i za granicę. Możliwość operowania z każdego lotniska, nawet z nieutwardzonych lądowisk, nieporównywalnie ułatwia organizację przelotów. Ponadto szybkość, komfort, zasięg, ładowność i bezpieczeństwo to dodatkowe cechy samolotu, które ułatwiają dotarcie do wymarzonych miejsc.
Do szkolenia
Ten dwusilnikowy samolot z popularnymi silnikami Lycoming i chowanym podwoziem jest idealnym rozwiązaniem zarówno dla ośrodków szkoleniowych jak i dla firm lotniczych, które chcą podnosić kwalifikacje swoich pilotów i zapewnia doskonałe warunki dla szkolenia i treningu na samolotach wielosilnikowych, bardzo dobre osiągi, wysokie bezpieczeństwo i komfort lotu, a wszystko to za wyjątkowo przystępną cenę i rozsądne koszty eksploatacji.
Do patrolowania
Dwusilnikowy samolot z dużym zapasem bezpieczeństwa, duży zasięg umożliwiający długie przebywanie w powietrzu, panoramiczna widoczność kabiny to najlepsze cechy samolotu patrolowego. Jeśli to uzupełnić możliwością zabudowy szerokiej gamy aparatury obserwacyjno-rozpoznawczej to dostajemy w ręce idealne narzędzie dla firm i służb, które w tani i niezawodny sposób potrzebują wykonywać takie zadania.

dane pochodzą z serwisu producenta: Margański & Mysłowski Zakłady Lotnicze S.A.  www.marganski.com.pl 
fotografie: Krzysztof Łybko