XI Małopolski Piknik Lotniczy

piknik malopolski 5 rel 210 5459

Relacja z Pikniku Lotniczego w krakowie.

Czytaj więcej...

Śląski Air Show 2015 Katowice-Muchowiec

Śląski Air Show 2015

Relacja z Śląskiego Air Show 2015.

Czytaj więcej...

I Podkarpackie Pokazy Lotnicze - Mielec 2015

Relacja z pokazów lotniczych w Szczurowej.

Czytaj więcej...

Artykuły stałe

 

Nasze lotnictwo wojskowe czyli Polskie Siły Powietrzne.

HISTORIA

     Początki Polskiego lotnictwa sięgają I wojny światowej, istniały wtedy w ramach armii zaborców Polskie eskadry. Po odzyskaniu niepodległości w listopadzie 1918 roku od razu zaczęto tworzyć Siły Powietrzne. Na wyposażenie pierwszych eskadr składał się sprzęt lotniczy pozostawiony przez armie zaborców oraz zdobyty w walce przez Powstańców Wielkopolskich. Praktycznie też zaraz zostały użyte bojowo / przeciwko Niemcom, potem w walkach na Ukrainie o Lwów oraz w wojnie Polsko-Bolszewickiej w 1920r /. Oprócz maszyn zdobytych rozpoczęto proces zakupu nowych samolotów poza granicami kraju. W wyniku czego Siły Powietrzne posiadały samoloty produkcji  niemieckiej, austriackiej, francuskiej, brytyjskiej i włoskiej. Do pierwszych samolotów na których latali i walczyli Polacy należały  min. maszyny:  Fokker E.V. , Fokker D.VII, Bristol F.2B Fighter, SPAD II, Sopwith Dolphin, Albatros C.X, Abatros C.XII, LVG C.VI.
     Rozwój lotnictwa spowodował potrzebę szkolenia nowych pilotów, w związku z tym  w 1925roku utworzono w Grudziądzu Oficerską Szkołę Lotnictwa, dwa lata później została przeniesiona do Dęblina, gdzie istnieje do dziś /Szkoła Orląt - Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych/.

     Przez lata dwudzieste Polskie lotnictwo opierało się jeszcze na samolotach importowanych /min. francuski SPAD 61C1, POTEZ XV, POTEZ XXV, Farman F68BN4 Goliath/. Rozwój przemysłu umożliwiał już jednak produkcję licencyjną, skorzystano z tego produkując na licencji samoloty: Potez XXV, Fokker FVII, PWS-A czyli Czeska AVIA BH-33/. Początek lat trzydziestych to rozwój Polskich konstrukcji, pierwszym Polskim myśliwcem był PWS-10. Praktycznie nasz przemysł lotniczy w tym okresie dostarczał wszystkie potrzebne typy samolotów wojskowych dla naszego lotnictwa. Następne konstrukcje myśliwskie to PZL P-7a oraz  jego rozwinięcie PZL P-11c i PZL-24. Bombowce to: PZL.23 Karaś, PZL.37 Łoś. Przed wybuchem II wojny światowej polskie lotnictwo dysponiowało 745 samolotami z czego 400 w jednostkach liniowych, zorganizowanych w 6 pułkach. W skład lotnictwa wchodziła: Brygada bombowa na PZL.37 Łoś, pościgowa na PZL P-7a i PZL P-11c, dywizjony liniowe na PZL.23 Karaś, dywizjon morski i eskadry łącznikowe na Lublin R.XIII. Z wyjątkiem bombowców Łoś wszystkie samoloty były już przestarzałe i ustępowały niemieckim maszynom.
     Do połowy lat trzydziestych nasze lotnictwo było nowoczesne potem niestety nastąpił wyścig zbrojeń i szybki rozwój konstrukcji lotniczych, szczególnie niemieckich. W naszym kraju nowocześniejsze konstrukcje eksportowano / PZL P-24 min. do Grecji gdzie wzieły udział w wojnie obronnej w 1940r /, a niektóre tj. PZL P-50 Jastrząb, PZL.38 Wilk, PZL.48 Lampart nie wyszły ze stadium projektów i prototypów. Pomimo tego w wrześniu 1939 roku nasze Siły Powietrzne zadały hitlerowcom spore straty / wg źródeł niemieckich Luftwaffe straciło 247 samolotów/ same tracąc większość sił / część sił, ok 50 samolotów przeleciało do Rumunii/ , większość ocalałych lotników także przekroczyła granice Węgier i Rumunii. Nasze samoloty zostały później wykorzystane bojowo przez Rumunów w walce z ZSRR.

     Przegrana obrona w kampanii wrześniowej 1939roku nie oznaczała końca walki dla naszych lotników, jak już wspomniałem sporej liczbie udało się przedostać do Rumunii, a następnie do Francji, gdzie tworzono Polskie oddziały. Pierwszą jednostką był  myśliwski Dywizjon Warszawski I/145 / jedyny Polski dywizjon, reszta pilotów walczyła w dywizjonach francuskich w ramach tzw. kluczy kominowych./ walczący na samolotach Caudron CR.714, były to nieudane samoloty, znacznie ustępujące samolotom Luftwaffe. Jak wiemy obrona Francji w 1940roku skończyła się klęską / skapitulowali szybciej niż my rok wcześniej / pomimo sporych sił niewiele ustępującym niemieckim. Polsce lotnicy odnotowali wtedy ok. 50 strąceń wrogich samolotów.

     Po kapitulacji Francji większość lotników przedostaje się do Anglii, biorąc udział w obronie ich kraju, osiągając spore sukcesy i przyczyniając się do zwycięstwa Bitwy o Anglię / lotniczej obrony terytorium Angli przed nalotami Luftwaffe /. Początkowo piloci byli przydzielani do Dywizjonów RAF-u potem tworzono już typowo polskie dywizjony / min. myśliwskie  302, 303, 306, 307, 308, 315, 316, 317, 318 oraz bombowe 300, 301, 304, 305 /, walczące / do 1944roku / pod dowództwem brytyjskim. Łączne straty zadane Luftwaffe przez naszych pilotów walczących na zachodzie to ok 770 maszyn /w tym w roku 1940 ok 215/. Sprzęt dostarczany do naszych dywizjonów po raz pierwszy nie ustępował przeciwnikowi / latano min. na Hurricane, Spitfire różnych wersji, Mustanga, Wellington IC, Lancaster, Liberator, Warwick /. Warto dodać iż najskuteczniejszym dywizjonem myśliwskim podczas Bitwy o Anglię był nasz 303 Dywizjon im. Tadeusz Kościuszki. Po zakończeniu II wojny światowej jednostki te zostały rozformowane.

     Także na wschodzie w ramach tworzenia Ludowego Wojska Polskiego pod okiem wschodniego "brata" zaczęto tworzyć podwaliny lotnictwa Polskiego. Pierwszą jednostką była 1 Samodzielna Eskadra Lotnictwa Myśliwskiego powiększona wkrótce do rozmiarów Pułku / 1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa". Sformowano też 2 pułki lotnictwa bombowego.  Jednostki te brały udział w wyzwalaniu ziem Polskich na przełomie 1944/45 roku. Pod koniec wojny Ludowe Wojsko Polskie dysponowało ponad 600 samolotami w 4 dywizjach lotniczych i kilkunastu samodzielnych pułkach. Oczywiście walczyli na samolotach produkcji ZSRR. Były to min. Jak-9, Ił-2, Pe-2, UT-2, Po-2, wyjątkami były transportowe C-47 Skytrain, P-39 dostarczane do ZSRR przez aliantów w ramach umowy Land Lease.

     Po wojnie w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej rozwijano i modernizowano siły powietrzne. Ponieważ jednak byliśmy całkowicie zależni od ZSRR, zakupy sprzętu realizowane były na wschodzie min. bombowce Tu-2, Ił-12, szkolne Jak-18. Powoli następuje era odrzutowców, także w naszym lotnictwie na wyposażenie trafiają Jak-23, MIG-15, Ił-28. na początku lat 60-tych MIG-17. Udaje się także rozpoczęcie produkcji licencyjnych MIGów-15, pod nazwą LIM-1, LIM-2 oraz MIGa-17 pod nazwą LIM-5.  Także nasi konstruktorzy nie próżnują powstaje TS-11 Iskra, samolot szkolno-bojowy pozostający w służbie do 2022r. Pod koniec lat 60-tych Polskie lotnictwo jest już w pełni odrzutowe / oczywiście samoloty z napędem śmigłowym służyły dalej w jednostkach transportowych AN-2, AN-26,AN-28 oraz służyły do szkolenia /. Następne konstrukcje lotnicze dostarczane do naszych dywizjonów to MIG-19 oraz SU-7, następnie SU-20, SU-22 i MIG-21 / MIG-21 wyjątkowo długo służył w Polskim Lotnictwie, ostatni lot 2004roku, wcześniej wycofano już z służby nowocześniejsze MIGi-23, które zakupiono w 1979r. /. Rodzina samolotów MIG eksploatowanych w Polsce kończy się na MIG-u 29, użytkowany jest do dnia dzisiejszego. Lotnictwo to nie tylko samoloty, od lat trzydziestych ubiegłego wieku rozwijano konstrukcje śmigłowców, a pod koniec II wojny światowej armie walczące użytkowały niewielkie ilości tego rodzaju uzbrojenia. Nasze lotnictwo rozpoczęło użytkowanie śmigłowców od SM-1 i SM-2 / licencyjne MI-1 /. Kolejne modele to produkcje MILa MI-4, MI-6, MI-8, MI-14, MI-17,MI-24. Oprócz tego udało się wyprodukować w Świdniku własne konstrukcje SW-4 Puszczyk, W-3W Sokół, W3R Anakonda / wcześniej licencyjny PZL Kania/.

DZISIEJSZE WYPOSAŻENIE WOJSK LOTNICZYCH.

Samoloty myśliwskie:                  
MIG-29A Fulcrum

Samolot produkcji byłego ZSRR, pierwsze egzemplarze dotarły do Polski w 1991r. Zakupiono 12 szt. tego myśliwca, kolejne otrzymano od Niemiec, a klika wymieniono z Czechami za śmigłowce W-3W Sokół.

12 szt
Samoloty wielozadaniowe:    

F-16C Advanced Block 52+

Samolot wielozadaniowy amerykańskiej produkcji. Zakupiony w 2006r.

36 szt + 12 szt szkolno-bojowych F-16D
Samoloty myśliwsko-bombowe:    
Suchoj SU-22M4

Samolot myśliwsko-bombowy wyprodukowany w byłym ZSRR.

18szt

Samoloty transportowe:

   

CASA C-295M

Samolot transportowy produkcji Hiszpańskiej

14 szt.

PZL M-28/M-28R1 Bryza/AN-28

Samolot produkcji byłego ZSRR /AN-28/, natomiast w mieleckich zakładach lotniczych na  licencji produkowana jest zmodernizowana wersja tego samolotu pod oznaczeniem M-28 w wersjach transportowych oraz specjalnej - Bryza R1, rozpoznania morskiego.

16 szt

C-130 Hercules

Samolot transportowy produkcji amerykańskiej.

7 szt.

Samoloty szkolno-treningowe

   

TS-11 ISKRA

Samolot szkolno-bojowy produkcji polskiej.

Wycofane z użycia w 2022r.

41 szt.

TC-130 II Orlik

Turbośmigłowy samolot szkolny, produkcji polskiej.

37 szt.
Śmigłowce szturmowe:    

MIL MI-24D

Śmigłowiec szturmowy produkcji byłego ZSRR

24 szt.
Śmigłowce transportowe    

PZL W-3W Sokół

Śmigłowiec transportowy produkcji polskiej.

20 szt

MIL MI-2

Śmigłowiec transportowy produkcji byłego ZSRR

30 szt

MIL MI-8

Śmigłowiec transportowy, produkowany w Rosji i na Ukrainie.

30 szt.
Śmigłowce wielozadaniowe    

MIL MI-14/MI-17

Śmigłowiec wielozadaniowy produkcji byłego ZSRR. Pełni w naszym lotnictwie funkcje ZOP i SAR

5 szt.

SH-2 Kaman

Śmigłowiec morski produkcji amerykańskiej. Przekazany naszemu lotnictwu wraz z fregatami typu Oliver Perry

3 szt.

W-3R Anakonda, W-3PL Głuszec

Śmigłowiec wilozadaniowy produkcji polskiej. Wytwarzany w Świdniku w kilku wersjach.

12 szt.

Śmigłowce szkolno-treningowe

   

PZL SW-4 Puszczyk

Śmigłowiec produkcji polskiej /Świdnik/

24 szt.
     

 

STRUKTURA

     Struktura organizacyjna Sił Powietrznych obejmuje: Dowództwo Sił Powietrznych, Centrum Operacji Powietrznych z podległymi ośrodkami dowodzenia i naprowadzania oraz centrami koordynacji operacji powietrznej, dwie brygady lotnictwa taktycznego, brygadę lotnictwa transportowego, trzy brygady rakietowe OP i pułk rakietowy OP, dwie brygady radiotechniczne oraz jednostki zabezpieczenia i szkolne. Siły Powietrzne składają się z następujących rodzajów wojsk:

- Wojsk Lotniczych odpowiedzialnych za funkcjonowanie jednostek latających. Mają one decydujący wpływ na skuteczność obrony polskiego terytorium. Zapewniają również szkolenie wszystkich pilotów i części personelu naziemnego dla wszystkich rodzajów lotnictwa wojskowego RP. Lotnictwo taktyczne grupuje lotnictwo myśliwskie, myśliwsko-bombowe i rozpoznawcze wyposażone w samoloty F-16, MiG-29 i Su-22. Jego podstawowym zadaniem jest zapewnienie ochrony przestrzeni powietrznej Polski, niszczenie celów powietrznych, naziemnych i nawodnych przeciwnika oraz wykonywanie rozpoznania.W 2009 roku nastąpiła reorganizacjiwojsk lotniczych - w miejsce brygad lotnictwa zostały utworzone skrzydła: 1. i 2. Skrzydło Lotnictwa Taktycznego (SLT), 3. Skrzydło Lotnictwa Transportowego (SLTr) oraz 4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego (SLSz).

- Wojska Obrony Przeciw Lotniczej przeznaczoncyh do zwalczania środków napadu powietrznego przeciwnika w powietrzu, jak również obrony jednostek wszystkich rodzajów sił zbrojnych, wybranych obiektów oraz stref. Zorganizowane są w dwie brygady i dwa pułki rakietowe Obrony Powietrznej. Na ich wyposażeniu znajdują się zestawy rakietowe ziemia-powietrze Newa Wega i Krug) oraz artyleria lufowa. Dysponują też przeznaczonymi do ochrony własnych pododdziałów przenośnymi, ręcznymi wyrzutniami rakietowymi (Strzała-2M, Grom).

- Wojsk Radiotechnicznych przeznaczonych do prowadzenia ciągłego rozpoznania radiolokacyjnego oraz radiolokacyjnego zabezpieczenia działań Sił Powietrznych, są też elementem składowym sojuszniczego systemu rozpoznania radiolokacyjnego zasilając w informację o sytuacji powietrznej, znad terytorium Polski i jej najbliższego otoczenia, systemy dowodzenia NATO. Rozpoznanie radiolokacyjne realizowane jest przez ciągłą obserwację przestrzeni powietrznej wydzielonymi siłami i środkami WRt Sił Powietrznych. Radiolokacyjne zabezpieczenie działań bojowych Sił Powietrznych obejmuje zabezpieczenie działań Wojsk Lotniczych SP i Wojsk Obrony Przeciwlotniczej SP.

     Siły Powietrzne, jako jeden z czterech rodzajów Sił Zbrojnych (Wojsk Lądowych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych), to dziś jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się formacji Sił Zbrojnych RP. Funkcjonuje w ramach narodowego systemu obrony powietrznej oraz zintegrowanego systemu sojuszniczego NATO. Siły Powietrzne przeznaczone są głównie do obrony przestrzeni powietrznej kraju, prowadzenia operacji mających na celu utrzymanie przewagi w powietrzu oraz wspierania innych rodzajów wojsk. Składają się z Wojsk Lotniczych, Wojsk Obrony Przeciwlotniczej i Wojsk Radiotechnicznych.

     Głównym zadaniem Wojsk Lotniczych jest zapewnienie bezpieczeństwa w obrębie przestrzeni powietrznej, zwalczanie celów przeciwnika w powietrzu, na lądzie i wodzie, samodzielnie bądź przy współdziałaniu z innymi rodzajami wojsk. Formacja ta w głównej mierze wykonuje misje bojowe, rozpoznawcze, transportowe (przerzut powietrzny żołnierzy, sprzętu wojskowego i uzbrojenia) i szkoleniowe. Statki powietrzne, jakimi dysponują Wojska Lotnicze są zgrupowane w bazach lotnictwa taktycznego, transportowego i szkolnego.

     Podstawowym zadaniem Wojsk Obrony Przeciwlotniczej jest odpieranie ataków powietrznych przeciwnika poprzez zwalczanie wrogich środków napadu powietrznego. Misje  te wykonują przede wszystkim przy użyciu rakiet "ziemia-powietrze" i systemów artylerii przeciwlotniczej. Wojska OP wykorzystują nowoczesne zautomatyzowane systemy wykrywania i identyfikacji celów powietrznych, naprowadzania i kierowania ogniem oraz środki łączności. Przeznaczone są również do osłony  ważnych obiektów znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz jednostek wojskowych przed atakiem z powietrza. Ściśle współdziałają z lotnictwem oraz pozostałymi rodzajami Sił Zbrojnych RP. Zorganizowane są w dywizjony rakietowe OP bezpośrednio podległe 3 Brygadzie Obrony Powietrznej w Warszawie.

     Zasadniczą rolą Wojsk Radiotechnicznych jest kontrola przestrzeni powietrznej w wyznaczonym obszarze działania poprzez system rozpoznania radiolokacyjnego przy użyciu nowoczesnych stacji radiolokacyjnych. Wojska te powiadamiają o użyciu środków napadu powietrznego przeciwnika z określeniem ich położenia i kierunku przemieszczania. W skali Sił Powietrznych formacja ta jest jednym z najmłodszych rodzajów wojsk, jednakże wdrożenie w ostatnich latach nowej generacji uzbrojenia pozwoliło Wojskom Radiotechnicznym stanąć w szeregu najnowocześniejszych jednostek Sił Zbrojnych. Współpracują z systemem obrony powietrznej NATO realizując szereg zadań w ramach Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej NATO (NATO Integrated Air Defence System - NATINADS). Zgrupowane są w bataliony radiotechniczne podległe bezpośrednio pod 3 Brygadę Radiotechniczną we Wrocławiu.

BAZY LOTNICZE

1 Baza Lotnictwa Transportowego  w Warszawie

wyposażenie:

śmigłowce transportowe MIL Mi-8, W-3 Sokół

witryna www

8 Baza Lotnictwa Transportowego  w Krakowie
13 Eskadra Lotnictwa Transportowego
wyposażenie:
CASA C-295, PZL M28 Bryza,  Mi-2, Mi-8

witryna www

12 Komenda Lotniska w Mirosławcu

8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego
wyposażenie:
samoloty myśliwsko-bombowe Suchoj Su-22M4

witryna www

21 Baza Lotnicza  w Świdwinie
7 Eskadra Lotnictwa Taktycznego, 40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego
wyposażenie:
samoloty myśliwsko-bombowe Suchoj Su-22M4

witryna www

22 Baza Lotnicza w Malborku
41 Eskadra Lotnictwa Taktycznego
wyposażenie:
samoloty myśliwskie MiG-29A Fulcrum

witryna www

23 Baza Lotnicza w Mińsku Mazowieckim
1 Eskadra Lotnictwa Taktycznego
wyposażenie:
samoloty myśliwskie MiG-29A Fulcrum

witryna www

31 Baza Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu
2 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego
wyposażenie:
samoloty wielozadaniowe F-16C/D Falcon  Block 52

witryna www

32 Baza Lotnictwa Taktycznego w Łasku
2 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego
wyposażenie:
samoloty wielozadaniowe F-16C/D Falcon Block 52

witryna www

33 Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu
14 Eskadra Lotnictwa Transportowego
samoloty transportowe C-130E Hercules, PZL M28 Bryza,
śmigłowce W-3W Sokół, MIL MI-17, MI-2

witryna www

41 Baza Lotnictwa Szkolnego  w Dęblinie
wyposażenie:
TS-11 Iskra, PZL TC-130 II Orlik, PZL SW-4 Puszczyk

witryna www

42 Baza Lotnictwa Szkolnego w Radomiu
4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego
wyposażenie:
PZL-130 Orlik, TS-11 Iskra

witryna www

   
   czerwiec 2023r.
   Artykuł przez ostatnią dekadę stał się trochę nieaktualny. Trwają pracę
nad aktualizacją...


 

opracowano na podstawie : Wikipedii, witryny PSP
fot. Krzysztof Łybko

 

W tym dziale postaram się opisać niektóre współczesne Polskie Konstrukcje Lotnicze.

     Przemysł lotniczy rozwijany był w naszym kraju od odzyskania niepodległości w 1918r. W okresie międzywojennym osiągneliśmy sporo sukcesów na tym polu, przed II wojną światową produkowaliśmy szereg różnego typu samolotów, od konstrukcji lekkich np. RWD-5 po myśliwce i bombowce dla Polskiego Lotnictwa Wojskowego / min. PZL-P37 Łoś, PZL-P7, PZL-P11c, PZL P-23 Karaś, PZL-P24/. Przegrana obrona kraju w 1939 roku przerwała rozwój przemysłu lotniczego i naszych nowoczesnych jak na tamte czasy konstrukcji.
     Po roku 1945 następuje odbudowa potencjału przemysłowego kraju w tym także fabryk lotniczych. Pod okiem wschodniego "brata" pojawiają się pierwsze konstrukcje naszych inżynierów / min. TS-8 Bies /, oczywiście większość produkcji podporządkowana jest na potrzeby Wojska Polskiego. Sporo samolotów produkowano na obcej licencji. Produkcja obejmuje lekkie samoloty śmigłowe  dla szkolenia pilotów oraz różnych zadań / CSS-13, Jak-12, PZL-110 Koliber, LWD Junak, LWD Szpak, LWD Żak, PZL-101 Gawron,  PZL-102 Kos, PZL-104 Wilga, PZL-105 Flaming, PZL-106 Kruk,  M18 Dromader, TC-130 Orlik, PZL M20 Mewa, PZL M26 Iskierka, / , samoloty transportowe / na sowieckiej licencji AN-2, PZL M28 Skytruck, PZL M28B Bryza /, samoloty odrzutowe, szkolno-bojowe i myśliwskie / TS-11 Iskra, LIM-1, LIM-2, LIM-5, LIM-5,  I-95 Iryda /, śmigłowce / SM-1, SM-2, MI-2, PZL Kania, W-3W sokół i Anakonda, PZL SW-4 /.
     Po upadku komunizmu i faktycznym odzyskaniu niepodległości następuje zmiana także w przemyśle lotniczym, niestety przemian i gospodarki rynkowej nie wytrzymało kilka wytwórni, a pozostałe borykają się z problemami finansowymi do dziś. Koniec zimnej wojny i przemiany powodują rozwój lotnictwa cywilnego - turystycznego i sportowego, natomiast światowy postęp technologiczny powoduje iż nie jesteśmy juz w stanie produkować samodzielnie wojskowych samolotów odrzutowych. Największe z firm lotniczych zostaje sprzedanych zagranicznym kompaniom lotniczym i zajmuje się co najwyżej montażem i produkcją podzespołów.
     Dziś zakłady produkujące dla wojska przestawiły się częściowo na produkcję cywilną / nie zawsze związaną z lotnictwem/, produkując podzespoły dla konstrukcji lotniczych firm zagranicznych.
     Mniejsze wytwórnie produkują jednak małe samoloty oraz szybowce, paralotnie, osiągając od wielu już lat sukcesy na tym polu. I w nich nadzieja na rozwój sektora lotniczego w naszym kraju.

Wytwórnie i fabryki związane z produkcją lotniczą:

- Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu   / należą do Sikorsky Aircraft Corporation /

Aktualnie prowadzą działalność:  produkcyjną, remontowo-serwisową, projektowo-badawczą, usługową.

W zakładach produkowane są takie konstrukcje: PZL-M28 i M28B Bryza /licencja/, M18 Dromader,  montaż S-70i BLACK HAWK /licencja/

- PZL Świdnik S.A.  / należy do Augusta/Westland /

Aktualnie prowadzą działalność:  produkcyjną, remontowo-serwisową, projektowo-badawczą, usługową.

W zakładach produkowane są śmigłowce: PZL W-3W Sokół, W3R Anakonda, W-3RL Głuszec, ,PZL SW-4, montaż AW149

- WSK PZL Rzeszów  / należy do United technologies /

Aktualnie prowadzą działalność:  produkcyjną, remontowo-serwisową, projektowo-badawczą, usługową.

Produkcja: komponenty lotnicze, odlewy precyzyjne, silniki lotnicze, przekładnie silnikowe

- WSK PZL - Warszawa II  / Grupa kapitałowa Bumar /

Produkcja osprzętu lotniczego, systemy sterowania i pomiarów,

- WSK PZL - Kalisz

Produkcja silników lotniczych, podzespoły lotnicze.

- Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1

Działalność usługowo- remontowa.

Prowadzą remonty śmigłowców używanych przez Polską Armię min. MIL MI-24D, MIL MI-14, MIL MI-8, MIL MI-2

- Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2

Działalność usługowo- remontowa.

Prowadzą remonty samolotów: MIG-29, SU-22, PZL 101 Gawron , PZL 104 Wilga, PZL 110 Koliber, TS-11 Iskra.

- Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4

Działalność usługowo- remontowa.

Prowadzą remonty silników lotniczych.

- Zakłady Lotnicze Margański & Mysłowski

Aktualnie produkują: EM-11C Orka oraz szybowiec MDM FOX

- Aero Service

Przygotowania do produkcji samolotów ultralekkich:  Puma, Panda

- Ekolot

Produkcja samolotów ultralekkich: JK 05L Junior, JK 01A Elf, KR030 Topaz

- Aero Kros

Produkcja samolotów ultralekkich: MP-02 Czajka

-3Extrim sp. z o.o.

Produkcja samolotów ultralekkich: 450 ULTRA, 550 TRENER.

- Allstart PZL Glider sp. zo.o.

Produkcja szybowców: SZD-64 PERKOZ, SZD-59 ACRO, SZD-51-1, SZD-51-1 JUNIOR, SZD-50-3 PUCHACZ.

- Biuro Projektowe "B" Bogumił Bereś

Projektowanie i produkcja szybowców: SZD-56-1 DIANA, SZD-56-2 DIANA 2

- Zakład Szybowcowy Jeżów

Projektowanie i produkcja szybowców: PW 5 SMYK, PW 6U

- Państwowe Zakłady Lotnicze EADS Warszawa-Okęcie S.A.

Produkcja samolotów : TC-130 ORLIK II

c.d.n.

Lotnicze Zespoły Akrobacyjne

...

Lotnicza Emerytura

    Po okresie służby każdego statku lotniczego, przychodzi okres w któym stan techniczny nie pozwala na dalsze loty. W wiekszości przypadku trafiaja wtedy na złom, czasem do kolekcjonerów czy muzeów. Natomiast nieliczne mozna spotkać w różnych miejscach, spełniają rolę pomników, kwietników czy restauracji. Spotkane przez nas okazy pokazujemy poniżej.

1. Na pograniczu Czech z Austrią na dawnej ziemi niczyjej, postawiono miasteczko atrakcji / dla dzieci i dorosłych / jedna z restauracji umieszczona jest na pokładzie samolotu pasażerskiego:

2. Juz na naszych ziemiach... Okolice Ustronia, w jednym z ośrodków wypoczynkowych znależliśmy na trawniku Miga-21

3. Przy zaporze w Solinie stoja sobie dwa śmigłowce Mi-2

4. Lotnisko Aeroklubu Gliwickiego, MIG-21MF

5. Restauracja "Odlot" na pokładzie Ił-a 18 / przy drodze Katowice-Częstochowa /

6. Lotnisko Aeroklubu Podhalańskiego w Łososinie Dolnej - TS-11 Iskra /po lewej a po prawej / 7. mazurska TS-11 Iskra

7. Lotnisko Aeroklubu Krainy Jezior - zachowało się tam : MI-2, MIG-21MF oraz TS-11 Iskra z oznaczeniami Indyjskimi /powyżej/

POKAZY LOTNICZE

PIKNIKI I POKAZY LOTNICZE  /ang. AirShow /

     Od udanego lotu braci Wright nie upłyneło tak wiele czasu, a już zaczęto organizować pokazy lotnicze. Co prawda były to małe imprezy, często przy okazji wystaw i salonów. Jedną z pierwszych takich imprez był pokaz w Paryżu w 1908 roku zorganizowany wraz z salonem samochodowym. Przed I Wojną Światową odbyło się kilka takich airshow. Po zakończeniu walk w krwawej I Wojnie Światowej do organizacji takich imprez dołączyło kilka państw europejskich oraz USA. Pilotów wojskowych oraz innych śmiałków nie brakowało, w powietrzu wyczyniano różne cuda, na ile tylko pozwalał na to sprzęt. Skoki spadochronowe, chodzenie po skrzydłach, wyścigi lotnicze, akrobacje to tylko niektóre atrakcje tamtych airshow. W Polsce piokazy ograniczały się do struktur wojskowych, ewentualnie przeloty formacji z okazji defilad w święta państwowe. Koniec lat trzydziestych XX wieku to kolejna wojna światowa i samoloty prezentowane są w walce, nie na pokazach czy piknikach. Musi upłynąć kilka lat, zniszczona Europa powoli dzwiga się z gruzów, jeden z pierwszych airshow znowu w Paryżu. Jest rok 1949, odbywa się 18 Salon Aeronautyczny na pobliskim lotnisku Orły zorganizowano airshow. W kolejnych latach imprezę przeniosiono na lotnisko Le Bourget, gdzie odbywa się cyklicznie co dwa lata do dziś. Imprezy lotnicze wracają do łask także w innych wolnych krajach Europy Zachodniej. Organizowane zostają pokazy tj. brytyjskie Farnborough, niemieckie ILA i inne.
    Całkowicie inaczej natomiast jest po wschodniej części "Żelaznej Kurtyny" w naszym kraju i u sąsiadów wszystko jest tajne, za zrobienie zdjęcia MIGa można trafić do więzienia, więc dopiero rozpad ZSRR i faktyczne odzyskanie niepodległości umożliwia organizacje pokazów lotniczych dla mas. W okresie "zimnej wojny" co prawda sporadycznie odbywały się pokazy lotnicze dla przedstawicieli najwyższych władz, częściej natomiast organizowano defilady lotnicze z okazji państwowych świąt /min. w 1966roku z okazji 1000-lecia Państwa Polskiego/. Po 1989 roku jako jedne z pierwszych odbyły się pokazy lotnicze w 1998r. na Dęblińskim lotnisku Szkoły Orląt. Długo szukano odpowiedniej lokalizacji dla tego typu imprezy masowej, oprócz Dęblina były także airshow w Gdyni - Babich Dołach czy Poznańskim lotnisku Ławica. W końcu w 2000r. zorganizowano airshow w Radomiu i tu pozostano. Jeśli chodzi o naszych sąsiadów z byłego Układu Warszawskiego, na stałe w historię pokazów lotniczych wpisały się takie airshow jak: czeskie CIAF / Czech International Air Fest /, słowackie SIAF / Slovak International Air Fest /, rosyjskie MAKS, czy węgierskie pokazy w Kecskemet.

     Od kilku ostatnich lat zainteresowanie imprezami lotniczymi typu airshow stale rośnie. Możemy zaobserwować rosnącą liczbę mniejszych imprez czyli pikników i festynów lotniczych. Część z aeroklubów organizuje takie imprezy już cyklicznie, co roku, kilka zorganizowało jednorazowe festyny lotnicze. Aktualnie w Polsce cyklicznie co dwa lata odbywa się jeden duży Air Show w Radomiu oraz ok 20-30 mniejszych pikników w każdym roku. Do najbardziej znanych pikników lotniczych zaliczyłbym min. Mazurski Airshow, Małopolski Piknik Lotniczy,  Leszno Air Picnic oraz piknik w Rybniku i Bielsku Białej. Był też organizowany przez kilka lat z rzędu Piknik Lotniczy Góraszka, ale po sprzedaży terenu lotniska, piknik przeszedł do historii.

    Czym róźni się prawdziwe Airshow od Pikniku? oczywiście rozmachem, liczbą zaproszonych do pokazów gości, lotniczych zespołów akrobacyjnych, pilotów akrobacyjnych i wojskowych grup pokazowych. Jak można to było zaobserwować na zeszłorocznym Airshow Radom 2013, program takiej imprezy podzielony jest na blok aeroklubowy i na blok pokazów sprzętu wojskowego. Pierwszy jest niejako na rozgrzewkę, ale również ciekawy, natomiast blok wojskowy, którego gwiazdami są zespoły akrobacyjne jest esencją takich pokazów.  Organizacja airshow jest kosztowna i wykracza poza możliwości lokalnych aeroklubów i samorządów. Takie airshow przyciąga też większą ilość fanów lotnictwa, / i nie tylko / np.  na AirShow Radom 2011 przybyło ponad 180 tys. widzów, dla porównania, austriackie AirPower 2011 zanotowało frekwencję ponad 290 tys.
Natomiast Piknik czy Festyn Lotniczy organizowany przez lokalny aeroklub cechuje specyficzny program pokazów, w którym prym wiodą piloci cywilni. Można zaobserwować pokazy pilotów akrobacyjnych, pilotów szybowców, a także sporo prywatnych samolotów prezentowanych przez ich właścicieli. Oczywiście są także wyjątki, od czasu do czasu uda się zaangażowac do pokazu także wojsko i np. na Mazury Airshow prezentował się Wojskowy Zespół Akrobacyjny Iskry, na pikniku w Łososinie Dolnej , para F-16 czy śmigłowce bojowe MI-8 i W-3PL Głuszec na pikniku w Bielsku. Impreza taka przyciąga od kilku do kilkudziesięciu tysięcy widzów.

    Osób odwiedzających pokazy i pikniki lotnicze zazwyczaj nurtuje pytanie, czy to bezpieczne? To samo może zniechęca osoby, które jeszcze nie były na takiej imprezie masowej, a chciałoby zabrać na nią jeszcze dzieci. Jak pamiętamy z historii pokazów lotniczych, kilkukrotnie dochodziło do wypadków. Do największych tragedii doszło w 1988r. podczas airshow w amerykanskiej bazie wojskowej w miejscowości Ramstein-Miesenbach, zgineło wtedy 70 osób. Drugim tragicznie zakończonym był airshow zorganizowany na Ukrainie w 2002r. Tam też były ofiary wśród widzów. Od tamtych wypadków minęło już trochę czasu, w międzyczasie  zmieniono bardzo restrykcyjnie przepisy dotyczące organizacji airshow, zabroniono wykonywania pewnych figur akrobacyjnych oraz zakazano wlatywania nad widownie. Zwiększono odległość i wysokość, na której wykonuje się akrobacje lotnicze. Niestety także na pokazach i piknikach organizowanych u nas w kraju dochodziło do wypadków, na szczęście nie ucierpiał nikt z widowni. Na Airshow Radom w 2007r. dochodzi do zderzenia dwóch samolotów z zespołu akrobacyjnego "Żelazny", piloci giną. Kolejny wypadek znowu na kolejnym AirShow Radom w 2009r. tym razem rozbija się białoruski myśliwiec Su-27, załoga ginie. Na piknikach lotniczych też nie obyło się bez wypadku min. na 5 Płockim Pikniku Lotniczym ginie jeden z lepszych pilotów akrobacyjnych... Mam nadzieje, iż te incydenty nie zniechęcą Państwa do licznego odwiedzania pokazów lotniczych,  organizowanych już wg. nowych standardów.

    Zainteresowane tematem osoby zapewnie śledzą doniesienia prasowe czy newsy z portali lotniczych, szukając informacji o nowych terminach pokazów czy pikników lotniczych. Na łamach serwisu internetowego Pokazy Lotnicze Online chciałbym Państwu przekazać jak najwięcej informacji dotyczących tego typu imprez. W dziale pt. Harmonogram Imprez znajdują się dokładne terminy oraz miejsca bardziej znanych airshow odbywających się w Europie, a szczególną uwagą zostały objęte imprezy krajowe. Dostępny jest tam także link do strony internetowej organizatorów.
Ponizej przedstawam listę pokazów lotniczych z krótkim opisem, odbywających się cyklicznie przez ostatnie lata. W opracowywaniu są bardziej szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych imprez. Będą one sukcesywnie zamieszczone na łamach serwisu.


Pokazy i pikniki lotnicze w kraju

nazwa imprezy kiedy sie odbywa lokalizacja opis
Air Show Radom

co dwa lata, następne pokazy 2017r.

Radom Sadków

Największa nasza krajowa impreza lotnicza, w Radomiu od 2000r. Aktualnie rozmachem przewyższa już imprezy u naszych południowych sąsiadów. Jest imprezą dwudniową, na którą zapraszane są najlepsze zespoły akrobacyjne. Na pokazach wystepują cywilne samoloty akrobacyjne jak i wojskowe samoloty oraz śmigłowce. Bogata wystawa statyczna i pokazy dynamiczne.

witryna www


Małopolski Piknik Lotniczy corocznie Kraków Czyżyny

Piknik organizowany przez Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Zawsze gromadził sporo ciekawych statków powietrznych. Dodatkową atrakcją są rekonstrukcje historyczne oraz dostęp do eksponatów muzeum.

witryna www


Mazury Airshow corocznie Giżycko nad j. Niegocin

Piknik organizowany przez Aeroklub Krainy Jezior. Niewątpliwym atutem jest miejsce pikniku, całość pokazów odbywa się nad jeziorem. Zazwyczaj zaproszone są także wodnosamoloty, więc obserwujemy także lądowania na jeziorze. Oczywiście udostępnione dla odwiedzających jest także lotnisko aeroklubowe, niestety oddalone o ok. 25km.
witryna www


Piknik Dni Aeroklubu ROW
corocznie Rybnik

Za organizację tego pikniku lotniczego odpowiada Aeroklub Rybnickiego Okręgu Węglowego.
witryna www


Bielski Piknik Lotniczy Euroregionu Beskidy corocznie Bielsko-Biała

Piknik Aeroklubu Bielsko Bialskiego. Klimatyczny piknik lotniczy z górskim widokiem Beskidów w tle. Sporo się dzieje, ostatnio latano nawet po zmroku.

witryna www


Kujawsko Pomorski Festiwal Lotniczy różnie, co dwa lata Toruń

Piknik Lotniczy organizowany przez Aeroklub Pomorski.

witryna www


Festyn Lotniczy Ostrów "Lotnisko bliżej miasta" corocznie, ostatnio odwołany Michałków

Piknik organizowany przez Stowarzyszenie Lotnisko Bliżej Miasta.

witryna www


       
     

Wyszukiwacz

Najbliższa impreza

 

 

 

Reklama

Nasz Facebook

POKAZY LOTNICZE

Easy to startJeśli nie byli Państwo na pokazach lotniczych, to powinni się Państwo w najblizszym czasie tam udać, oto kilka słów tytułem wstępu....

czytaj więcej...

POLSKIE SIŁY POWIETRZNE

psp MPolskie Siły Powietrzne, czy dysponuje nowoczesnym sprzętem? Na czym latają nasi piloci? Czy stanowi wystarczającą siłę by bronić naszego nieba?

czytaj więcej...

RADOM AIR SHOW

airshow radom 2015 mRadom Air Show, to największe pokazy lotnicze w kraju. Zapraszam do zapoznania sie z historią tej imprezy

Czytaj więcej...

Początek strony